Doplnkom športového oblečenia, ale samozrejme aj tzv. street oblečenia je pokrývka hlavy nazývaná šiltovka. Dnes bežne používaný názov čiapky s tienidlom, či štítom, ktorý sa hovoro nazýval aj „kšilt“ z nemeckého Geschild – aby sa zabránilo oslneniu. Má pôvod v USA ako súčasť baseballového dresu a obvykle sa na jej prednej časti nachádzalo logo baseballového tímu, za ktorý športovec hral. Dnes sa tam dávajú rôzne značky, znaky, logá firiem, ale aj produktové značky, od čoho sa odvíja aj cena.
Vyrábajú sa z niekoľkých častí, zošitých spolu podľa strihu, obvykle ako šesťpanelová šiltovka, teda zo šiestich častí. Doska šiltu sa vyrába z papiera alebo z plastu, zadná časť má pásku pre nastavenie veľkosti.
Patrí k obľúbeným, štýlovým, ale aj praktickým doplnkom tak pri športe ako aj prechádzke, či ako doplnok street, bežného mestského oblečenia. Nevyužíva sa teda len ako ochrana pred slnečnými lúčami, ale pánske i dámske šiltovky sa dnes stali modernou pokrývkou hlavy celoročne.
Vedeli ste, že šiltovky patrili na prechode milénia k zopár módnym výstrelkom?
Ako niektoré ďalšie „módne hity“ sa stali reklamou na niektoré hviezdy a bulvárne tváre, ktoré ich prezentovali a stali sa tak vzorom v obliekaní pre mladé generácie. Boli to najprv „džínsy s ornamentami“ – bundy, košele a nohavice s výšivkami nosila aj Madonna, potom napríklad „šľapky na platforme“ – ako experimentálny pokus, či je možné odsunúť vkus a pohodlnosť za mantinely. Ďalším príkladom sú „uggs“, teda bezpätkové čižmy, ktoré sa preslávili napodiv v horúcej Kalifornii, či „viditeľné nohavičky“ ako úplná a bezbrehá provokácia mužského pokolenia. Vtedy aj „baretkové šiltovky“ boli bezpochyby „inn“ a to najmä vďaka popularite Britney Spears, ktorá nosila skôr hybridné typy, ale keďže bola jednou z najsledovanejších speváčok tej doby, šiltovky sa uchytili takmer z noci na ráno a ostali súčasťou módnych outfitov.
Páni si šiltovky oceňujú pre ich praktickosť, dámy ako kamufláž strapatej hlavy, pre deti vhodné na ochranu pred slnkom – existujú unisex, takpovediac univerzálne, ale i výstredné, štýlové a samozrejme značkové. Rôzne farby a prevedenia, možnosť nastavenia veľkosti u takmer všetkých typov – a aby len celebrity neplnili úlohu idolov, môžeme vhodnou šiltovkou zaujať i my.